Sivun kuvat ovat viitteellisiä

Pyörä ylipainoiselle – millainen pyörä on paras valinta?

Pyörä ylipainoiselle – millainen pyörä on paras valinta?

Jos olet ylipainoinen, pyöräily voi olla mainio ratkaisu lisätä liikuntaa elämään, päästä kuntoon ja samalla kuin huomaamatta pudottaa painoakin. Se on lempeää liikuntaa nivelille ja luille, kasvattaa lihaksia jalkoihin, vahvistaa keskivartaloa, polttaa kaloreita ja edesauttaa sydän- ja hengityselimistön toimintaa ja terveyttä. Pyöräilyn aloittaminen voi silti herättää monia kysymyksiä: millainen pyörä tulee valita, mitä muuta tarvitaan, onko pyöräily turvallista ja niin edelleen. Ylipaino ei ole este pyöräilylle eikä sopivan pyörän löytämiselle, kun tietää, millaisiin asioihin on hyvä kiinnittää huomiota. Lue juttumme ja osaat valita sopivan pyörän itsellesi.

Valitse sinulle sopiva pyörätyyppi

Pyörää valitessa on monia tekijöitä, jotka on hyvä ottaa huomioon. Jos ylipainoa on enemmän, sitä olennaisempaa on, että pyörässä on vahva runko, leveät renkaat ja korkeampi painoraja. Tarkista, paljonko pyörän kantavuus/painoraja on. Sillä tarkoitetaan kuormaa, jonka pyörä pystyy kantamaan, ja useimmiten siihen lasketaan mukaan pyörän oma paino, pyöräilijän paino ja mahdolliset kuljettavat tavarat. Yleensä kantavuus on noin 110–135 kilogrammaa.

Kuitenkin pyörätyypit ovat lähtökohtaisesti eri tavoin vankkoja, ja esimerkiksi maastopyörät ovat luontaisesti rakennettu vankemmiksi ja kestämään eri tavoin rasitusta kuin vaikkapa erittäin kevyt maantieajoon tarkoitettu pyörä. Maastopyörät ovat erinomaisia yleispyöriä ja sopivat niin maastoajoon kuin muillekin alustoille. Niihin on mahdollista sovittaa leveätkin renkaat, ja ne ovat rungoltaan tukevia. Lisäksi maastopyörissä on tavallisesti jousitettu etuhaarukka ja tehokkaat jarrut, joten ne ovat turvallisia ja mukavia ajaa epätasaisellakin alustalla. Ne myös jakavat painon tasaisemmin satulan ja ohjaustangon välille kuin esimerkiksi pystyasennossa ajettava citypyörä.

Jos aiot ajaa pääasiassa asvaltilla, hybridipyörä voi olla hyvä valinta. Se muistuttaa maastopyörää, mutta siinä on ohuemmat renkaat, joten sen kulku on rullaavampaa maantiellä ja kovemmassa vauhdissa. Sopiva pyörä ylipainoiselle on myös aina vain suositummaksi tullut sähköpyörä, sillä sähköavusteisuus auttaa pyöräilyharrastuksessa hyvin alkuun, ja nämä pyörät ovat kestäviä. Sähköpyörästä on todellista apua ylämäissä, pitkillä matkoilla ja vastatuulessa. Maastopyörässä, hybridi- ja sähköpyörässä on tavallisesti 20–30 vaihdetta, joten vastusta ja sitä myöten rasitusta on helpompi säädellä.

Citypyörät sopivat kaupunkiajoon lyhyemmille matkoille, joita ajetaan rauhallisilla nopeuksilla. Niiden pystysuuntainen ajoasento tekee ajon mukavaksi varsinkin kokemattomimmille pyöräilijöille, ne ovat lähes huoltovapaita ja vaihteita niissä on vähemmän, yleensä 1–8. Jos kuitenkin etsit pyörää nimenomaan kuntoiluun, edeltävät vaihtoehdot sopivat liikuntaharrastukseen paremmin.

Pyörän oikea koko avainasemassa

Oikeankokoinen pyörä on ylipainoiselle olennainen sekä turvallisuuden että mukavuuden kannalta. Pyörää valitessa tulee siis kiinnittää huomiota pyörän runkokokoon, joka ilmaisee pyörän koon. Runkokoko ilmoitetaan tavallisesti senttimetreinä ja se viittaa polkimien kiinnityskohdan etäisyyteen rungon pystyputken päästä. Selvittääksesi itsellesi oikean runkokoon sinun on tiedettävä vain pituutesi, jonka avulla voit tarkistaa koko-oppaasta sopivan runkokoon. Löydät avun runkokoon valintaan erikseen jokaisen pyörämallimme sivulta. Jos olet kahden koon välillä, on parempi valita pienempi koko, sillä pienemmällä pyörällä on helpompi ja turvallisempi ajaa kuin liian isolla. Ota huomioon, että joistakin pyöristä on saatavilla erikseen naisten ja miesten mallit.

Pyörän on tietenkin oltava mukava ajaa, ja tähänkin oikea koko auttaa. Lisäksi pyörää voi usein säätää satulasta ja ohjaustangosta itselle sopivaksi. Ergonomisen ajoasennon löytäminen on tärkeää, jotta ajoasento ei tarpeettomasti rasita selkää tai ranteita ja pyöräilyä jaksaa jatkaa kauemmin.

Kiinnitä huomiota myös satulaan ja kädensijoihin

Panosta mukavaan satulaan ja ergonomisiin kädensijoihin välttääksesi epämukavuuden tunnetta ajossa. Jos pyörän alkuperäinen satula tai kädensijat eivät miellytä, sinun on yleensä mahdollista ostaa uudet tilalle. Satulan muoto, materiaali ja pehmeys voivat vaikuttaa merkittävästi ajokokemukseen. Sama pätee kädensijoihin, jotta ne istuvat hyvin käsiisi, ehkäisten näin käsien ja ranteiden rasitusta. Löydät meiltä erilaisia vaihtoehtoja satuloista ja kädensijoista katsomalla pyöräilytarvikkeidemme valikoimaa. Pidä myös renkaat hyvin täytettyinä, jotta meno on jouhevampaa.

Ylipaino ei estä pyöräilyn aloittamista tai siitä nauttimista, ja kun on löytänyt sopivan pyörän alleen, pyöräily on usein laji, joka vie mukanaan. Niin hienoa on kokea vapauden tunne pyörän selässä, nauttia maisemista ja antaa mielen virkistyä!