Parhaat sukat pitämään jalat kunnossa

Mukava tunne jaloissa koko päivän on tavoittelemisen arvoista. Kenkien ohella sukilla on tärkeä rooli jalkojesi päivittäisessä hyvinvoinnissa. Tutustumalla parhaisiin sukkavalintoihin vältät turhat hiertymät, hikoilun tai jalkojen kylmyyden. Lue artikkelistamme vinkit hyvien sukkien valintaan.

Mistä materiaalista parhaat sukat on tehty?

Sukat on tehty suojaamaan jalkateriä, pitämään ihon kuivana, lämmittämään jalkoja ja estämään hankausta. Eri materiaalit kuitenkin reagoivat eri tavoin jaloissa. Suurin osa käyttää puuvillasukkia, sillä ne ovat mukavat käyttää, istuvat hyvin ja ovat joustavat. Kostuessaan puuvilla kuitenkin imee kosteuden eikä siirrä sitä, ja jalat voivat alkaa haista ja bakteerit jaloissa lisääntyä.

Villa tai tekniset keinokuitumateriaalit ovat parempia kuin pelkkä puuvilla, sillä ne siirtävät kosteutta pois iholta. Jos taas puuvillaan on yhdistetty keinokuitumateriaaleja, sukkien kosteudensiirtokyky on huomattavasti parempi ja silti voi nauttia puuvillan pehmeydestä ja mukavuudesta.

Synteettisistä materiaaleista, kuten polyesteristä, akryylistä ja polyamidista, valmistetaan kestävät sukat, jotka säilyttävät muotonsa. Ne myös siirtävät tehokkaasti hikeä pois jaloista ja pitävät jalat kuivina.

Villa kuluu nopeammin kuin synteettiset kuidut, mutta sen antibakteerisuus on omaa luokkaansa. Luonnonmateriaalina villa myös lämmittää ja eristää ja onkin erinomainen valinta kylmempiin keleihin.

Monen mielestä merinovillasta tehdään maailman parhaat sukat. Merinovilla siirtää erinomaisesti kosteutta ja tuntuu miellyttävältä iholla. Se on helppohoitoinen antibakteerisuutensa ansiosta, ja sen hoitamiseen riittää useimmiten pelkkä tuuletus. Merinovillasta ja synteettisistä kuiduista valmistetut sekoitesukat tarjoavat parasta molemmista maailmoista: antibakteerisuuden, kestävyyden ja ihanan pehmeyden. Löydät merinovillaa sisältäviä sukkia esimerkiksi tuotemerkiltä North Outdoor.

Ota nämä sukan ominaisuudet huomioon

Koko. Oikeankokoiset sukat tukevat parhaiten jalkojen terveyttä. Jos sukat ovat liian pienet, ne voivat aiheuttaa muun muassa rakkoja, kynsivaivoja, varpaiden virheasentoja sekä jalkojen hikoilua. Sopiva koko antaa varpaille tarpeeksi tilaa, eivätkä varpaat ole puristuksissa. Jos resori on liian tiukka, se voi aiheuttaa turvotusta ja heikentää verenkiertoa. Jos kengänkoko on esimerkiksi 39, kannattaa sukkien olla yhden tai kaksi numeroa suuremmat.

Saumat vai saumattomat. Saumoihin kannattaa myös kiinnittää huomiota, varsinkin jos jalka reagoi herkästi sukan muotoihin. Paksut saumat saattavat aiheuttaa hiertymiä, painaumia ja kipuja kynsiin. Siinä tapauksessa mahdollisimman ohuet saumat tai saumattomat sukat ovat hyvä valinta.

Varrelliset vai varrettomat. Pitkävartiset sukat ovat lämpimämmät ja suojaavat nilkkoja ja säärtä paremmin kuin varrettomat. Esimerkiksi vaellukseen, pallopeleihin tai kylmempään säähän varrelliset sukat ovat omiaan, sillä ne pysyvät hyvin paikoillaan ja antavat lämpöä ja suojaa jaloille. Varrettomat sukat taas ovat monien suosikki, koska ovat huomaamattomat kengissä eivätkä hiosta nilkkoja. Varsinkin kesäaikaan varrettomat sukat ovat miellyttävät niin vapaa-ajalla kuin harrasteissa.

Kompressio. Kompressiosukat parantavat laskimoverenkiertoa ja ehkäisevät jalkojen turvotusta ja väsymystä. Kilpaurheilijoiden käytöstä ne ovat levinneet jo arkikäyttöön erityisesti niillä, jotka joutuvat istumaan paljon tai lentämään pitkiä matkoja. Ne myös nopeuttavat palautumista treenien jälkeen. Kompressiosukat ovat hyvin napakat ja jalat kannattaa totuttaa niihin etukäteen.

Parhaat sukat hikoileville jaloille

Jos jalat hikoilevat herkästi, sukkavalintaan kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota. Parhaat sukat ovat ohuet ja ne on valmistettu materiaalista, joka siirtää tehokkaasti kosteutta pois jaloista. Materiaaleista sekoitemateriaali on hyvä valinta hikoileville jaloille. Esimerkiksi merinovillan ja keinokuitujen yhdistelmä on tehokas kosteuden siirtäjä. Muista myös, että koolla on väliä. Jos sukat ovat liian pienet, varpailla ei ole tilaa hengittää ja ne hikoavat entistä enemmän. Hikoileviin jalkoihin on siis parempi olla hieman suuremmat sukat.

Materiaaleista kannattaa suosia antibakteerisia vaihtoehtoja, jotka estävät hajujen syntymistä ja suojaavat jalkoja bakteereilta ja sieniltä. Esimerkiksi merinovilla on antibakteerinen materiaalivalinta.

Sukkien hoito

Sukista on myös tärkeää pitää huolta, jotta ne toimivat jaloissa optimaalisella tavalla. Kun olet ostanut uudet sukat, ne kannattaa pestä ennen ensimmäistä käyttökertaa, jotta niihin mahdollisesti jääneet valmistusprosessin jäämät lähtevät pois. Sukat kannattaa vaihtaa joka päivä ja pestä jokaisen käyttökerran jälkeen. Joskus voi olla tarpeen vaihtaa sukat useamminkin päivässä, jos esimerkiksi käyt urheilemassa tai kesähelteillä jalkasi hikoavat erityisen paljon. Sukkalaatikossa onkin hyvä olla useampia erilaisia sukkapareja, jotta joka menoon löytyvät parhaat sukat.