Sivun kuvat ovat viitteellisiä

Sattuuko pyörän satula – näin vältyt takapuolen kipeytymiseltä

Sattuuko pyörän satula – näin vältyt takapuolen kipeytymiseltä

Pyöräilyssä ajomukavuus on ratkaisevan tärkeässä asemassa miellyttävien ajokokemusten saamiseksi. Kun pyöräily tuntuu kaikin puolin mukavalta, pyörän satulaan haluaa hanakammin nousta. Pyöräilyn mukavuus on kiinni eri tekijöistä, joista ensimmäinen on tietysti asianmukaisesti toimiva polkupyörä, johon tehdyt huollot ovat ajan tasalla. Ajomukavuutta voi lisätä entisestään vaihtamalla pyörään laadukkaita, parhaimman teknisen toimivuuden varmistavia komponentteja.

Toimivasta polkupyörästä sekä laadukkaista pyörän osista huolimatta pyöräilijän eteen voi tulla haasteita, joissa mukavuus on koetuksella. Yksi yleisistä ajomukavuuteen liittyvistä seikoista on kokemus siitä, että pyörän satula sattuu takamukseen. Satulan aiheuttamalta takapuolen kipeytymiseltä voi kuitenkin välttyä kiinnittämällä huomiota ajoasentoon. Oikean ajoasennon löytämiseksi tulee tehdä tarvittavat säädöt satulaan ja ohjaustankoon ottaen myös huomioon satulan etäisyys suhteessa ohjaustankoon.

Kiinnitä huomiota ajoasentoosi

Etenkin pidemmillä pyöräilyreiteillä pyöräileminen voi alkaa ennen pitkää tuntua takalistossa. Jos pyörän satula sattuu takapuoleen, hyvin yleistä on luulla takamuksen kipeytymisen johtuvan huonosta satulasta. Näin ei asian laita kuitenkaan yleensä ole, vaan sen sijaan pyörän satula sattuu takamukseen tai genitaalialueelle yleensä ottaen siitä syystä, että pyöräily tapahtuu vääränlaisessa ajoasennossa. Tästä syystä ajoasentoosi on syytä kiinnittää huomiota heti, jos huomaat takapuolesi tai jalkovälisi kipeytyvän pyörän satulassa istuessasi.

Mistä sitten voi tietää, onko oma ajoasento oikeanlainen? Kipeytyvä takapuoli – tai vaihtoehtoisesti selkä – on jo melkoisen varma merkki vääränlaisesta asennosta pyörän selässä. Ajoasennon sopivuuden voi selvittää varmistamalla, että tietyt säädöt on tehty oikein. Jos säätöjä tarvitaan, ne voi tehdä joko itse tai tilata palvelu ammattilaiselta. Jos olet aikeissa tehdä säädöt itse, tänä päivänä voi hyödyntää esimerkiksi YouTube-videoita, joissa säätötoimenpiteet käydään läpi vaihe vaiheelta. 

Löydä optimaalinen ajoasento satulaa ja ohjaustankoa säätämällä

Kun pyörän satula sattuu polkiessa, on syytä varmistaa, että pari pyörän säätöä ovat kunnossa. Koska takapuolen ja selän kipuilu on yleinen merkki vääränlaisista säädöistä, mitä todennäköisemmin pyörän säätöihin on silloin tehtävä muutoksia. Tärkein säätökohde on pyörän satula. Takamuksen ja muiden kehonosien kipeytyminen nimittäin kielii useimmiten joko liian korkealle, matalalle, taakse tai eteen säädetystä satulasta.

Mikäli satula on säädetty liian korkealle, jalkoja täytyy venyttää liian pitkälle pyöräillessä, mikä johtaa kehon epätasapainoon satulassa istuessa. Liian korkealle säädetyn satulan aikaansaamia seurauksia voivat olla takapuolen tai jalkovälin hankaus ja kipeytyminen. Jos taas satula on säädetty liian alas, jalat eivät pääse ojentumaan kunnolla, mikä aiheuttaa epätasapainoa nivelissä. Liian matala ajoasento vaikuttaa yleensä pyöräilijän polviin, lonkkiin ja nilkkoihin.

Satula voi olla myös asetettu liian taakse, jolloin seurauksina voi satulan kärkiosassa istumisen vuoksi olla käsivarsien, käsien ja olkapäiden rasittuminen sekä takapuolen ja genitaalialueen tunnottomuus tai hankautuminen. Liian eteen asetettu satula puolestaan voi aiheuttaa jalkovälin hankautumista, takapuolen tunnottomuutta sekä kipuilua alaselässä. Tästä syystä toinen pyörän satulaan liittyvä säätö, joka on syytä varmistaa takapuolen tai selän kipuillessa ajon aikana, on satulan etäisyys suhteessa ohjaustankoon.

Myös ohjaustangon korkeussäätö vaikuttaa ajomukavuuteen. Jos pyörän ohjaustanko on säädetty liian alas, pyöräilijä joutuu nojaamaan ylävartaloaan ja kurottamaan käsivarsiaan eteenpäin, mikä kohdistaa liiallisesti painoa satulan päälle, minkä seurauksena pyörän satula sattuu. Tästä on yleensä seurauksena genitaalialueen tunnottomuutta ja hiertymistä. Samat seuraukset ovat todennäköisiä myös siinä tapauksessa, että satula on liian ylhäällä ja ohjaustanko liian alhaalla.

Lisämukavuutta pehmeästä tai leveästä satulasta

Kun pyöräilyasento on säädetty kuljettajalle optimaalisesti sopivaksi, lisämukavuutta ajoon voi halutessaan parantaa muutamilla hankinnoilla. Pehmeä pyörän satula on monen pyöräilijän suosikki etenkin pidemmillä ajoreiteillä. Sille vaihtoehtoinen hankinta ovat haaruksesta pehmustetut pyöräilyhousut. Joidenkin mieleen on myös ajomukavuutta parantava leveä pyörän satula, jonka päälle takamus pääsee paremmin levittymään. Nämä erikoismalliset satulat ovat yleisesti ottaen parempia vaihtoehtoja kuin erillisen satulapehmusteen hankkiminen.

Valitse pyöräilyvarusteet huolellisesti

Hyvän ajomukavuuden voi varmistaa myös hankkimalla omaan pyöräilyn alalajiin ihanteellisesti sopivat pyöräilykengät. Tähän kannattaa kiinnittää huomiota siksi, että vääränlaista tukea jalkaterälle ja holvikaarelle antavat kengät tuottavat epätasapainon, jonka seurauksena voi olla sekä nivelongelmia että nivusten ja jalkovälin hankautumista ja kipeytymistä. Pyöräilyn mukavuuden voi vielä maksimoida huippuunsa hankkimalla käyttötarpeita parhaiten palvelevat pyöräilyvaatteet.